۱. فرصت طلب و خودخواه نباشید

چیجوری مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟ آموزشی

وقتی واسه مصاحبه کاری وارد شرکتی میشید، به جای اینکه بگید «من شنیده ام شرکت شما واسه کار کردن جای خیلی خوبیه»، بهتره ویژگیای خود واسه موقعیت شغلی اعلام شده رو توضیح بدین. وگرنه ممکنه فردی فرصت طلب و خودخواه جلوه کنین. به بیان دیگر، کسیه که در صورت مشاهده ی سود و منفعت بیشتر حاضره شرکت رو ترک کنه. این رفتار اصلا وجهه ی خوبی نداره. شما باید ویژگیا و تواناییای خود رو توضیح بدین و دقیقا بدونین که هدف تون از استخدام در اون شرکت چیه؟ باید نشون بدین که دقیقا مناسب اون جایگاه شغلی هستین، در عین حال که به اندازه کافی علاقه به رشد و پیشرفت در پُست پیشنهادی رو دارین. وقتی شرکتا قصد دارن نیروی جدیدی رو جذب کنن واقعا به دنبال کسی هستن که جایگاه خالی مورد نظر رو پُر کنه نه چیزی که شما می خواید.

۲. دقیق توضیح بدین

در مصاحبه کاری، مصاحبه کنندگان معمولا از افراد می خوان که کمی بیشتر درباره خودشون صحبت کنن یا در بعضی موارد می پرسند: «چه خبر؟ از حال و احوال تون بگید» در اینجور مواردی هیچکی نمی خواد در مورد روحیه و وضع روزگار شما اطلاعات کسب کنه. منظور از این سوال، آزمایش زدن شما واسه کسب موقعیت شغلیه. پس با بیان وضعیت آب وهوا و شرایط زمونه حرف تون رو شروع نکنین. در جواب به این سوال باید درباره خودتون توضیحات بیشتری ارائه بدین. سعی کنین از چیزی که در رزومه نوشته اید، پا رو بالاتر بذارین چون طبیعتا چیزی که در رزومه نوشته شده کمه کم دو بار به وسیله مصاحبه کننده مورد مطالعه قرار گرفته. پس سعی کنین با عباراتی جذاب و جدید به توضیح جالبی از تواناییا، علایق و سابقه خود بدین. دقیق سخن بگید و با جملات مناسب و کلام تأثیرگذار، مصاحبه کاری موفق و خوبی رو بگذرونین.

۳. قبل از مصاحبه تحقیق کنین

چیجوری مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟ آموزشی

بدون اطلاعات و آمادگی قبلی در جلسه ی مصاحبه شرکت نکنین. وقتی واسه مصاحبه کاری به جایی می روید، قبل از جلسه سعی کنین اطلاعات مربوط بهش شرکت رو پیدا کنین. درباره فعالیتا، بیانیه مأموریت، چشم انداز و … اطلاعاتی کسب کنین و با دست پُر در مصاحبه حاضر شید، مثلا از موقعیتی که قراره در اون استخدام شید، افرادی که در اون شرکت مشغول به کار هستن و مدیری که قراره با اون کار کنین، اطلاعات به دست بیارین. وگرنه بی مسئولیت به نظر می رسه و اونا از کسی که به خود زحمت جست وجو کردن در فضای وب رو هم نمی ده، خوش شون نخواد اومد و یقینا مصاحبه کاری موفقی نخواهید داشت.

۴. هوشمندانه سؤال کنین

معمولا در آخر مصاحبه کاری، از شما می خوان که سؤالات خود رو از شرکت بپرسید. این موقعیت، زمان فوق العاده ای واسه نشون دادن هوشمندی شماس. اصلا نگید: «ممنون، سؤالی ندارم» یا سؤالات کلی و بی ربط نپرسید. با علم به اینکه اینجور سؤالی از شما پرسیده می شه، قبل اینکه وارد مصاحبه کاری بشین، خود رو آماده کنین. مثلا بگید در ۶ ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر چه چشم اندازی داره؟ سؤالات احمقانه و کلی نپرسید. اصلا و اصلا نگید شرکت به دنبال چه ویژگیایی در نیروی کاره. این سؤال مناسب نیس و شما در جایگاهی نیستین که اونو مطرح کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری مهارت حل مسئله رو در خودمون افزایش دهیم؟

۵. ایده و نظر بدین

چیجوری مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟ آموزشی

اگه می خواید مصاحبه کاری موفق و تأثیرگذاری داشته باشین، باید خود رو پویا، خلاق و توانا در حل مسئله نشون بدین. مثلا با باخبر شدن از زمینه کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی رو که واسه بهبود وضعیت به ذهن تون می رسه، مطرح کنین. حواس تون باشه جدا از اینکه اینکه انتقاد شما باید سازنده باشه باید راه حلی هم واسه رفع اون ارائه بدین، وگرنه شک نداشته باشین نقد بدون ایده ای واسه بهبود، فایده ای نداره. چون با این کار جدا از اینکه اینکه نیرویی به درد بخور و ایده پرداز به نظر می رسین، قصد پاک خود واسه رفع مشکلات رو هم ثابت کردین. یعنی نشون میدید که نیروی باانگیزه و مؤثری هستین.

۶. پشیمون نباشید

واقعیت اینه که کار کردن بخش بزرگی از زندگی افراد رو در برمی گیرد پس واکنش و منتظر ماندن واسه جواب از طرف کارفرما، تا حد زیادی می تونه زندگی شما رو تحت اثر بذاره و انگیزه رشد و پیشرفت رو از شما بگیره. وقتی وارد مصاحبه کاری میشید، پشیمون نباشید. این جلسات مثل جاده ای دوطرفه هستن. همون قدر که شرکت حق داره از شما سؤال کنه، شمام حق دارین درباره اونا بدونین. سعی کنین سؤالات منطقی و درستی درباره چشم انداز، همکاران و محیط کار بپرسید. این اطلاعات، دیدگاه مناسبی در مورد شغل به شما ارائه میدن. مصاحبه کاری موفق یعنی مصاحبه ای که شما میتونین آینده شغلی تون رو تصور کنین و به شما اجازه تصمیم گیری درست می ده.

۷. مؤدب و منطقی باشین

چیجوری مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟ آموزشی

همه میدونیم و باور داریم که دروغ گویی کار خوبی نیس. در بیشتر موارد دست فرد دروغ گو، رو میشه. از قدیم گفتن ماه پشت ابر نمی موند، پس خود رو به زحمت نیندازید و از دروغ گفتن پرهیز کنین. موقع نوشتن رزومه، در مورد تواناییای خود غلو نکنین. در مصاحبه کاری، منطقی و مؤدب باشین. وسط حرف بقیه نپرید و با آرامی و متانت صحبت کنین. ادب مثل آهن رباییه که همه رو به طرف خود جلب می کنه. اگه می خواید مصاحبه کاری موفق و پیروزمندانه ای داشته باشین، سر وقت حاضر شید، رو راست رفتار کنین و از معجزه ی لبخند هم غافل نشید.

منبع : forbes.com


دسته‌ها: آموزشی