تا الان با خود فکر کردین که کاش می تونستید مشکلات تون رو به روشای مؤثرتر و ساده تری حل کنین؟ اگه می خواید توانایی این کار رو داشته باشین باید روشای تفکر خود رو تغییر بدین و منطقی فکر کنین. اما چیجوری منطقی فکر کنیم و اصلا روشی واسه تغییر روش تفکر هست؟ بله! روشای زیادی واسه منطقی فکر کردن هست. این مطلب به سه روش اصلی و در عین حال ساده ی تفکر منطقی می پردازه: انجام تمرینات ذهنی، شناخت رفتار و افکار غیرمنطقی و تغییر روش زندگی.

روش اول: انجام تمرینات ذهنی

۱. حافظه ی خود رو تقویت کنین

چیجوری منطقی فکر کنیم؛ ۱۴ نکته کاربردی واسه اینکه بتونیم طرز فکرمون رو تغییر دهیم " آموزشی

مغز هم مثل بقیه اعضای بدن، به تمرین احتیاج داره تا کارکرد بهتری داشته باشه. یک روش خوب واسه بهبود کارکرد مغز، اینه که حافظه ی خود رو آزمایش بزنین. واسه این کار، بررسی کنین که چقدر می تونین جزئیات امور روزانه یا کارای انجام شده ی خود رو به یاد بیارین.

  • سعی کنین هر روز چیزای کوچیکی رو به خاطر بسپارید. مثلا می تونین فهرستی از خواربار تهیه کنین و اونو از بر کنین، یا قطعه ی کوچیکی از یک شعر یا یک کتاب رو حفظ کنین. پس از یک ساعت، دوباره چیزی که رو که حفظ کردین مرور کنین و ببینین که چه مقدار از اون به یادتون مونده.
  • سعی کنین تا با مراجعه به حافظه تون، نقشه راه منزل به محل کار، مغازه، منزل دوست تون یا هر جای دیگری رو که بیشتر به اونجا می روید رسم کنین. می تونین جزئیات این مسیرها رو هم به یاد بیارین؟
  • به جزئیات کوچیک توجه کنین. توجه به چیزای به ظاهر بی ربط می تونه یک وسیله مهم واسه تفکر منطقی باشه. تا الان به بریدگی روی دست دوست تون توجه کردین؟ هیچوقت تعداد قدم هاتون رو در راه دانشگاه یا مدرسه شمرده اید؟ هیچوقت پیش اومده که در یک متن دنبال غلط املایی بگردید؟ اگه جواب تون منفیه وقت اون رسیده که شروع کنین. هر چه بیشتر تمرین کنین ذهن شما سالم تر و قوی تر میشه. با گذشت زمان، مهارت بیشتری در مورد ی تفکر منطقی به دست میارید.

۲. جدول کلمات متقاطع حل کنین

اثر فوق العاده حل جدول بر ذهن آدم خوب اثبات شده. حل جدول باعث می شه تا مغز شما کم کم تواناییای بیشتری پیدا کنه و به خاطر این سلولای عصبی مغز دوباره رشد می کنن. این موجب می شه تا قدرت مغز زیاد شه و کمک می کنه تا منطقی تر فکر کنین. از کتاب فروشی محل زندگی تون یک کتاب جدول کلمات متقاطع تهیه کنین یا اینکه هر روز صبح جدول روزنامه رو حل کنین.

۳. یک مهارت جدید یاد بگیرین

یادگیری یک مهارت جدید، احتیاج به تفکر منطقی بیشتری داره. هنگامی که راهبردهایی رو واسه یادگیری بهتر طرح می کنین و هنگامی که رقابتای جدید رو قبول می کنین، از منطق و روش استفاده می کنین و مهارتای جدید رو یاد می گیرین. واسه افزایش مهارتای تفکر منطقی می تونین فعالیتای زیر رو امتحان کنین:

  • آموزش استفاده از وسیله یا وسایل جدید؛
  • نقاشی؛
  • مکالمه به یک زبون خارجی؛
  • آشپزی.

۴. با بقیه رفت و اومد کنین و از اونا یاد بگیرین

یادگیری از بقیه یه جور تمرین ذهنیه. ارتباطات اجتماعی و دوستی با بقیه، مغز رو تغذیه می کنه و فرد رو به طرف سعی واسه درک بهتر از جهان دور جهت می ده. به شکل منظم با دوستان و اعضای خونواده تون وقت بگذرونین. در مراسم اجتماعی شرکت کنین و این رو به عنوان فرصتی جدید واسه آشنا شدن با افراد جدید در نظر بگیرین. اگه فردی خجالتی یا درون گرا هستین، شاید این کار واسه تون مشکل تر هستش، اما می تونین خودتون رو کم کم واسه قبول کردن خطرای اجتماعی آماده کنین و این کار توانایی شما واسه تفکر منطقی رو بهتر کنه.

چیجوری منطقی فکر کنیم؛ ۱۴ نکته کاربردی واسه اینکه بتونیم طرز فکرمون رو تغییر دهیم " آموزشی

روش دوم: شناخت افکار و رفتار غیرمنطقی

۱. الگوی فاجعه ساز ذهن خود رو بشناسین

چیجوری منطقی فکر کنیم؛ ۱۴ نکته کاربردی واسه اینکه بتونیم طرز فکرمون رو تغییر دهیم " آموزشی

فاجعه سازی یا کاتاستروفی به حالتی گفته می شه که در اون فرد واسه هر رویدادی بدترین حالت ممکن رو فرض می کنه. خیلی از مردم به ویژه هنگامی که تحت شرایط نا آرومی زا قرار می گیرن، تو ذهن خود فاجعه سازی می کنن. اینجور حالتی در شما هست؟

  • توجه کنین که فاجعه سازی در اشکال مختلفی ظاهر می شه. مثلا فرض کنین کارفرمای شما واسه تون یک ایمیل فرستادهه که در اون از شما خواستهه در جلسات کاری، همکاری بیشتری از خود نشون بدین. اگه فردی فاجعه ساز باشین حتما با خود فکر می کنین که منظور کارفرماتون این بوده که شما کارمند ضعیفی هستین و پس شغل شما در خطر خطره، به زودی اخراج میشید و افکاری مثل این به ذهن شما جمله میارن. اگه در اینجور شرایطی قرار گرفتید، نفس عمیقی بکشین و سعی کنین منطقی فکر کنین. مثلا در این مورد می تونین با خود فکر کنین: «انتقاد کردن و دادن پیشنهادهای سازنده به کارمندان، از وظایف هر کارفرماست و نتایج خوبی به دنبال داره. شاید رئیس با این کار، می خواد به من کمک کنه تا به بهترین روش کارم رو انجام دهم. این موارد در مسائل شغلی طبیعیه.»
  • خود رو دست کم نگیرید. دست کم انگاشتن یکی دیگر از شکلای جور واجور فاجعه سازیه که در اون، فرد موفقیتا و نقاط مثبت زندگی خود رو ندیده میگیره (به اصطلاح خود رو دست کم میگیره) و نقاط منفی زندگی مردم رو نمی بینه. در بعضی موارد، این دسته از افراد اول مردم رو بی عیب و مشکل و موفق میدونن، اما به محض اینکه نکته ای منفی در زندگی شون دیدند، اونا رو از ذهن خود پاک می کنن. این افراد در مورد خودشون هم اینجور دیدگاهی دارن. یعنی ممکنه خود رو موفق ترین فرد جهان بدونن و بعد با کوچیک ترین شکست به کلی ناامید و سرخورده شن. اگه اینجور رفتاری رو در خود می ببینن، سعی کنین با اون جنگ کنین. الگوهای نادرست فکری رو بشناسین و این حقیقت رو قبول کنین که هر کسی در زندگی خود کمبودا و شکستا و در عین حال موفقیتایی داره.

۲. خودبزرگ بینی رو از خود دور کنین

خودبزرگ بینی و داشتن یک حس غیرواقعی از خود به همون اندازه فاجعه سازی نادرسته. اگه در اداره یا محل کار، خود رو به عنوان مهم ترین فرد و یا در مدرسه خود رو به عنوان بااستعدادترین دانش آموز میدونید، ممکنه به خودبزرگ بینی دچار شده باشین.

  • هر کسی به سهم خود ممکنه در شرکت، مدرسه، سازمان و یا زمینه خاصی فرد مهمی باشه. خودبزرگ بینی می تونه باعث شه تا فرد در کار و زندگی خود پسرفت کنه. واسه بهبود کیفیت رابطه با بقیه، اهمیت به ویژگیا و تواناییای خود بسیار مهمه، اما به شرطی که باعث خودبزرگ بینی نشه. سعی کنین با این حس جنگ کنین. اینکه احساس خوبی درباره خود داشته باشین اهمیت زیادی داره، اما قبول کنین که همیشه به کمک بقیه و مشارکت اونا در زندگی نیازمند هستین.
  • یکی دیگر از نمونه های رفتار غیرمنطقی، اینه که تصور کنین هر اتفاقی که افتاده به خاطر شما بوده، در حالی که ممکنه اصلا ربطی به شما نداشته باشه. مثلا، فرض کنین یکی از همکاران شما در مورد فردی جذاب در اداره در حال صحبت کردنه؛ اگه فردی غیرمنطقی باشین اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کنن اینه که اون سعی داره حسادت شما رو برانگیزد. اگه همون همکار در جشن تولد شما شرکت نکنه، فرض می کنین که اون کینه ای مخفی از شما داره و اصلا به این فکر نمی کنین که شاید واقعا گرفتار بوده باشه. به یاد داشته باشین که زندگی بقیه هم ممکنه به اندازه زندگی شما پرمشغله باشه. شاید هم وقت کافی نداشته باشن تا تصمیماتی رو بگیرن که واسه شما خوب باشه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری مشکلات رو حل کنیم

۳. خیالبافی نکنین

رؤیاپردازی فقط مختص کودکان نیس. بزرگسالان هم بعضی وقتا در روبرو شدن با رویدادهای آسیب زننده، درگیر رؤیاپردازی می شن. بعضی مردم بر این باورند که تصور کردن بعضی آرزوها یا افکار مثبت می تونه بر یک وضعیت خاص اثر بزاره. به یاد داشته باشین که موقعیتای زیادی در زندگی وجود دارن که خودبه خود اتفاق می افتن و از کنترل ما خارج هستن.

۴. مراقب پیش داوریای به ظاهر منطقی باشین

این نوع قضاوتا به شکلی هستن که در اون فرد در مورد بقیه یا موقعیتای خاص طوری پیش داوری می کنه که طبق واقعیت نیستن. خیلی از مردم به طور منظم این کار رو انجام میدن، بدون اینکه حتی خودشون متوجه باشن.

  • مثلا اگه یک صندوقدار به شما بی ادبی کرد، اولین چیزی که به ذهن تون میاد اینه که اون شاید از چهره، وزن و یا طرز لباس پوشیدن شما خوشش نیامدهه، در حالی که شاید واقعا ندانید اون چه فکری داشته.
  • خیلی از مردم بر این باورند که هر کسی می تونه به طور طبیعی افکار اونا رو بخونه، که می تونه به آزردگی منجر شه. مثلا، ممکنه از هم اتاقی خود توقع داشته باشی که خودش بدونه هنگامی که در اتاق تون نیستین حیوان دست آموز شما رو آزاد کنه تا واسه خودش بچرخد. بهتر نیس به روشنی این موضوع رو از اون بخواهید؟ شاید اون واقعا نتونه خواسته ی شما رو بفهمد.

۵. قضاوت «همه یا هیچ» رو کنار بذارین

قضاوتای «همه یا هیچ» یکی از اشکال عادی تفکر غیرمنطقی هستن. معمولا افراد قادر به دیدن شرایط متوسط نیستن و همه موقعیتا، مردم و نتایج رو یا منفی می بینن و یا مثبت. مثلا فرض کنین یک ایمیل به کسی فرستاده اید و در اون یک غلط املایی وجود داشته. اون وقت ممکنه تصور کنین که به خاطر یک غلط املایی، حتما به طور کامل با شکست روبرو شدین، در حالی که واقعیت ممکنه چیز دیگری باشه و اصلا کسی اون خطا رو ندیده باشه. سعی کنین این رو بفهمین که در زندگی بسیاری چیزها وجود دارن که مثبت یا منفی نیستن.

روش سوم: تغییر روش زندگی

۱. مواد غذایی سودمند واسه مغز استفاده کنین

چیجوری منطقی فکر کنیم؛ ۱۴ نکته کاربردی واسه اینکه بتونیم طرز فکرمون رو تغییر دهیم " آموزشی

مواد غذایی که مصرف می کنین، می تونن اثر عمیقی بر قدرت مغز شما داشته باشن. سعی کنین تا رژیم غذایی سالمی داشته باشین که پر از مواد غنی واسه تأمین انرژی لازم مغز باشن.

  • رژیم غذایی مدیترانه ای قدرت مغز رو افزایش می ده. این رژیم غذایی از میوه ها، سبزیجات تازه، حبوبات، چربیای سالم و ماهی تشکیل می شه. چربیای سالم شامل چربیای اشباع نشده و مواد غذایی مثل ماهی، آووکادو، روغن زیتون و روغن کانولاه.
  • اسفناج یک غذای عالی واسه مغزه. مصرف روزانه سه وعده یا بیشتر اسفناج یا سبزیجات سبزبرگ مثل کلم پیچ، روند نابودی عقلی رو کم می کنه و باعث بهتر شدن کارکرد کلی مغز می شه.
  • مصرف غذاهایی رو که باعث تنبلی مغز و ذهن می شن، قطع کنین. قندهای ساده و حتی شکر قهوه ای و شیرین کنندهای شربتی مثل شربت ذرت با فروکتوز بالا می تونن اثرات زیان بخشی بر مغز داشته باشن. چربیای اشباع و ترانس، از اون نوع که در گوشت قرمز و فرآوردهای لبنی پرچرب هست همونجوریکه روی مغز اثر منفی داره روی سلامت کلی بدن هم اثرات بدی داره. آرد غنی شده، آرد تصفیه شده ی سفید، نون تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید و پاستای تهیه شده از آرد سفید اثرات بدی بر مغز دارن.

۲. برنامه خواب خود رو تنظیم کنین

۷ تا ۸ ساعت خواب در شب می تونه توان ذهنی رو زیاد کنه و باعث ارتقای تفکر منطقی شه. زمان خواب و زمان بیدار شدن خود رو طوری تنظیم کنین که حتی در روزهای تعطیل هم بتونین بهش وفادار بمونین. دستگاه های الکترونیکی و گوشیای هوشمند رو به محل خواب خود نبرین. در ساعات آخر شب غذای سنگین نخورید و یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب به فعالیتای آرامش بخش مثل خوندن کتاب و مطالعه بدین.

چیجوری منطقی فکر کنیم؛ ۱۴ نکته کاربردی واسه اینکه بتونیم طرز فکرمون رو تغییر دهیم " آموزشی

آرامش

۳. درست و عمیق تنفس کنین

تنفس عمیق، قدرت مغز رو با جریان یافتن بیشتر اکسیژن در مغز افزایش می ده. تمرین تنفس رو صبحا فراموش نکنین. یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، پیلاتس و بقیه فعالیتایی رو که با الگوهای تنفس درست سروکار دارن انجام بدین.

۴. به طور منظم ورزش کنین

ورزش اثر عمیقی بر تواناییای شناختی داره. جدا از اینکه تناسب اندام، ورزش روزانه می تونه ظرفیت و قدرت مغز رو واسه منطقی بودن زیاد کنه.

  • ورزش رو جزو اولویتای خود بذارین. خیلی از مردم ورزش رو به عنوان یک موضوع جانبی در زندگی خود حساب می کنن و رفتن به باشگاه یا دویدن رو لازم نمی دونن. اگه واسه ورزش برنامه ریزی کنین و سفت و سخت اونو اجرا کنین، در آخر ورزش هم مثل مسواک زدن دندانا یا دوش گرفتن به عنوان یک بخش لازم از زندگی شما میشه.
  • چیجوری منطقی فکر کنیم؛ ۱۴ نکته کاربردی واسه اینکه بتونیم طرز فکرمون رو تغییر دهیم " آموزشی

  • به نظر می رسه که ورزش ایروبیک (ورزش هوازی) در تواناییای شناختی اثر زیادی داره. دویدن، آهسته دویدن، دوچرخه سواری و انجام تمرینات روزانه که باعث افزایش ضربان قلب و پمپاژ اون می شن اگه ۴ تا ۵ بار در هفته انجام شن، می تونن قدرت مغز رو زیاد کنن.

۵. به خودتون استراحت بدین

استراحت به طور منظم، واسه افزایش توانایی مغز واسه پردازش اطلاعات اون ضروریه. به خود کمی استراحت بدین و در فعالیتای آرامش بخش شرکت کنین. یک روز در هفته رو به عنوان روز استراحت مشخص کنین و اون روز رو به کارا و فعالیتای مورد علاقه تون که واسه تون لذت بخشه اختصاص بدین.

منبع : wikihow

دسته‌ها: آموزشی